Algemene voorwaarden

Artikel 1- Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Consument: natuurlijk persoon, die niet (mede)handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon, die bedrijfsmatig offertes uitbrengt, die bouw- en afbouwmaterialen levert en / of daartoe te verwerken producten levert.
Werk: het totaal van de tussen de consument en ondernemer overeengekomen levering van bouw- en afbouwmaterialen.

Artikel 2- Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle (prijs)aanbiedingen aan consumenten en overeenkomsten tussen ondernemer en consument.
2. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene voorwaarden laat de toepasselijkheid onverlet.
3. Eventuele algemene voorwaarden van de wederpartij zullen slechts van toepassing zijn, indien dit door de ondernemer schriftelijk is kenbaar gemaakt. Bij strijdigheid tussen onderhavige voorwaarden en eventuele voorwaarden van de wederpartij, zullen de voorwaarden van de ondernemer te alle tijde prevaleren.

Artikel 3- Aanbod
1. Het aanbod omvat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de leveren materialen.
2. Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende 30 dagen na ontvangst van het aanbod.
3. Het aanbod wordt schriftelijk gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit verhinderen. Mondelinge aanbiedingen dienen terstond door de consument te worden aanvaard. Indien zulks niet is geschied, kan de consument geen beroep meer doen op of rechten ontlenen aan hetgeen mondeling is aangeboden.
4. Het aanbod vermeldt de uiterste datum waarop de materialen zullen worden geleverd, tenzij de ondernemer in zijn aanbod vermeldt dat hij slechts bij benadering een datum kan geven.
5. Het aanbod geeft inzicht in de prijs van de materialen en de eventuele kosten voor levering van de materialen. Genoemde prijzen zijn inclusief omzetbelasting tenzij anders vermeldt.
6. Alle aanbiedingen, offertes en orderbevestigingen zijn gebaseerd op gegevens waarover de ondernemer beschikt tijdens het uitbrengen daarvan. Indien zich wijzigingen voordoen met betrekking tot de omstandigheden waarop de ondernemer zich heeft gebaseerd bij het uitbrengen van de bedoelde aanbiedingen, offertes of orderbevestigingen, dan is de ondernemer bevoegd deze wijzigingen te verdisconteren in de uitvoering van de overeenkomst, dan wel de prijzen aan te passen.

Artikel 4- Totstandkoming van de overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de consument.
2. Acceptatie van een opdracht zal door de ondernemer middels een opdrachtbevestiging worden bevestigd.
3. Eventuele wijzigingen in de opdracht, nadat de ondernemer de opdrachtbevestiging heeft verstuurd, dienen door de consument zo spoedig mogelijk schriftelijk ter kennis van de ondernemer worden gebracht, bij gebreke waarvan het risico van de tenuitvoerlegging van de wijziging voor rekening van de consument komt, tenzij de betreffende wijziging schriftelijk door de ondernemer is bevestigd. De ondernemer is op geen enkele wijze aansprakelijk indien het niet meer mogelijk is om de betreffende wijziging door te voeren c.q. op te nemen in de uitvoering van de werkzaamheden. Extra kosten verbonden aan voornoemde wijzigingen komen geheel voor rekening van de consument.

Artikel 5- Verplichtingen van de ondernemer
1. De ondernemer levert de overeengekomen materialen goed en deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst. De ondernemer voert de werkzaamheden goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uit. De uit te voeren werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden die gelden voor de onderneming, tenzij anders is overeengekomen.
2. De ondernemer neemt bij de levering van materialen de daarop van toepassing zijnde wettelijke voorschriften in acht zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de levering/uitvoering.
3. De ondernemer verstrekt de consument duidelijke instructies over het lossen van de materialen, zodat de plaats van aflevering van de materialen goed bereikbaar is en de materialen naast de wagen kunnen worden gelost. De ondernemer vermeldt dit, indien van toepassing, expliciet in zijn aanbieding.
4. De ondernemer is verplicht de consument te wijzen op:
– onjuistheden in de opdracht voor zover de ondernemer deze kent of redelijkerwijs behoort te kennen;
– gebreken en ongeschiktheid van zaken (waaronder materialen of hulpmiddelen) die door de consument ter beschikking zijn gesteld voor zover de ondernemer deze kent of redelijkerwijs behoort te kennen.

Artikel 6- Verplichtingen van de consument
1. De consument stelt de ondernemer in de gelegenheid de materialen af te leveren.
2. De consument zorgt ervoor dat de plaats van aflevering van de materialen goed bereikbaar is.
3. De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van de ondernemer behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat, dient de consument de ondernemer daarvan tijdig in kennis te stellen.
4. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden als bedoeld in het voorgaande lid, dient de consument de daarmee voor de ondernemer verband houdende schade te vergoeden, indien deze omstandigheden de consument kunnen worden toegerekend.
5. De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door
– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
– onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;
– gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
– gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschikking zijn gesteld.
Dit doet niet af aan de plicht van de ondernemer om de consument te waarschuwen op grond van artikel 5 lid 4.

Artikel 7- Onvoorziene complicaties
1. Wanneer zich onvoorziene complicaties voordoen, doet de ondernemer hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de consument.
2. Indien de ondernemer de consument niet kan bereiken, dient hij het werk te onderbreken, behalve indien de onvoorziene complicatie onmiddellijk handelen vereist.
3. Eventuele extra kosten die de ondernemer moet maken in verband met een onvoorziene complicatie die onmiddellijk handelen vereist en die redelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de consument worden vergoed.

Artikel 8- Levering
1. Wanneer partijen een vaste datum van levering zijn overeengekomen, worden de materialen op deze datum geleverd. Wanneer partijen een vermoedelijke datum van levering zijn overeengekomen, worden de materialen op of omstreeks deze datum geleverd.
2. Het werk wordt in de navolgende gevallen als geleverd beschouwd:
a. bij levering van materialen af magazijn: zodra de materialen in of op de vervoermiddelen zijn geladen;
b. bij franco levering van materialen: zodra de zaken ter plaatse zijn aangevoerd en gelost.
3. Gebreken in geleverde materialen die de consument redelijkerwijs kan constateren dienen door de consument na aflevering en vóór verwerking en/of montage zo spoedig mogelijk, bij voorkeur schriftelijk te worden gemeld bij de ondernemer.

Artikel 9- Overschrijding leveringstermijn
1. Bij overschrijding van een overeengekomen vermoedelijke datum voor de levering van
materialen dient de opdrachtgever de opdrachtgever de ondernemer schriftelijk in gebreke te stellen en de gelegenheid te geven deze materialen alsnog binnen een redelijke termijn te leveren. Verzuimt de ondernemer dit dan heeft de opdrachtgever het recht om de overeenkomst te ontbinden.

Artikel 10- Retourzendingen
1. Alleen onbeschadigde materialen die door de ondernemer uit voorraad zijn geleverd kunnen − voor zover de leverancier de betreffende materialen nog in voorraad houdt − worden teruggebracht. Dit dient te geschieden binnen 4 weken na levering in originele, onbeschadigde en complete verpakkingen tegen de betaalde prijs minus 25% als kostenvergoeding.
2. Materialen op bestelling worden nimmer teruggenomen.

Artikel 11- Zekerheid bij vooruitbetaling
1. De ondernemer kan bij het sluiten van de overeenkomst van de consument een vooruitbetaling van het overeengekomen bedrag bedingen.

Artikel 12- De eindafrekening
1. Alle betalingen geschieden uitsluitend contant of per pin bij afhalen of contant bij aflevering.

Artikel 13- Niet-nakoming van de betalingsverplichting
1. De ondernemer blijft eigenaar van geleverde materialen, totdat de consument aan zijn gehele betalingsverplichting heeft voldaan.
2. Onverminderd hetgeen in het voorafgaand lid is bepaald, komen de door de ondernemer geleverde goederen volledig voor rekening en risico van de consument vanaf het moment van levering.

Artikel 14- Garantie voor het geleverde.
1. Bij levering volgens monster of showroommodel, geldt dat monster of showroommodel als doorsnee-hoedanigheid van de levering. Voor zover met betrekking tot te leveren of te verwerken materialen, wat betreft de maatvoering en technische kwaliteiten, de leverancier of de fabrikant van wie de ondernemer de producten betrekt garandeert dat deze voldoen aan NEN-EN- dan wel DIN-normen, geldt die garantie ook tussen de ondernemer en de consument. Op verwerkte materialen kan niet worden gereclameerd.

Artikel 15- Geschillenregeling
1. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde diensten, uitgevoerde werkzaamheden en zaken, kunnen zowel door de consument als door de ondernemer worden voorgelegd aan Geschillencommissie Bouw- en Afbouwmaterialen, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen indien de consument zijn klacht eerst aan de ondernemer heeft voorgelegd.
3. Nadat de klacht aan de ondernemer is voorgelegd dient het geschil uiterlijk drie maanden na het ontstaan daarvan schriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
4. Wanneer de consument een geschil voorlegt aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer dit wil doen, moet hij de consument schriftelijk vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil aan de gewone rechter voor te leggen.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.

Artikel 16- Prijswijzigingen
1. Wanneer tussen de datum waarop de overeenkomst tussen de ondernemer en de wederpartij is gesloten en het moment van aflevering c.q. uitvoering van de werkzaamheden de kostprijs van de besteld zaken of de te gebruiken materialen stijgt, is de ondernemer gerechtigd deze verhoging en bij de wederpartij in rekening te brengen.
2. Het in het voorgaande lid genoemde is eveneens van toepassing indien door de overheid en/of vakorganisaties wijzigingen in de lonen, arbeidsvoorwaarden of sociale bepalingen worden doorgevoerd, waardoor de bedragen genoemd in de overeenkomst afwijken van de werkelijk door de ondernemer te maken kosten.
3. Indien tussen de datum waarop de overeenkomst tussen de ondernemer en de wederpartij is gesloten en het moment van aflevering c.q. uitvoering van de werkzaamheden een nieuwe prijslijst wordt uitgegeven door ofwel de ondernemer ofwel de toeleverancier van de ondernemer, dan is de ondernemer gerechtigd de daarin vermelde prijzen aan de wederpartij in rekening te brengen.
4. Indien de consument niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, maar een natuurlijk persoon is, gelden afwijkende bepalingen. De consument is in dat geval gebonden aan de gewijzigde prijs. Prijsverhogingen welke binnen een periode van drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn ontstaan, mogen eveneens aan de consument worden doorberekend met dien verstande dat de consument in dat geval het recht heeft om binnen vijftien dage na ontvangst van het bericht van de prijswijziging, onderhavige overeenkomst te ontbinden zonder overigens schadevergoeding te kunnen eisen of zich op enigerlei opschortingsrecht of verrekening te kunnen beroepen jegens de ondernemer.

Artikel 17- Aansprakelijkheid
1. De ondernemer is niet aansprakelijk , behoudens voor zover diens grove schuld c.q. opzet is te wijten, voor schade met inbegrip van bedrijfs- en/of gevolgschade, die mocht ontstaan als direct gevolg van:
a. Overmacht
b. Nalatigheid c.q. handelingen van de consument met betrekking tot de geleverde producten;
c. Waardevermindering aan de geleverde producten ten gevolge van invloeden van buitenaf.
2. De consument vrijwaart de ondernemer voor enige aanspraak van derden op vergoeding van enigerlei schade, die het gevolg is van het niet voldoen door de consument aan de wettelijke of van de overheidswege gestelde eisen voor de door de ondernemer geleverde zaken.
3. Onverminderd hetgeen in het vorige leden is bepaald, is de aansprakelijkheid van de ondernemer, uit welken hoofde dan ook, beperkt tot het bedrag waartoe zij een uitkering middels haar verzekering zal ontvangen.
4. Indien de ondernemer in Nederland producten levert welke buiten Nederland worden gebruikt door de consument, is de ondernemer niet aansprakelijk indien de producten niet voldoen aan de eisen, normen of voorschriften die worden gesteld door de Wet of overige bepalingen en voorschriften van dat betreffende land.

Artikel 18- Ontbinding
De ondernemer is bevoegd tussentijds ontbinding van de overeenkomst te vorderen:
a. Bij verzoek tot verlening van surseance van betaling door de consument
b. Bij het aanhangig maken door de consument van een procedure in het kader van de wet schuldsanering natuurlijke personen.
c. Door faillissement of onder curatelestelling van de consument of bij benoeming van een bewindvoerder krachtens wettelijke voorschrift over het vermogen van de consument.
d. Door overlijden van de consument.
e. Door overschrijding door de consument van enige uit de overeenkomst dan wel onderhavige voortvloeiende termijn.

Artikel 19- nakoming overeenkomst
Indien de consument enige bepaling van deze overeenkomst, ondanks schriftelijke aanmaning, niet nakomt, is de ondernemer naar zijn keuze bevoegd:
1. a. tussentijds ontbinding van de overeenkomst te vorderen met schadevergoeding;
b. nakoming, voor zover mogelijk, van de consument te vorderen, alsmede schadevergoeding.
2. De kosten van de ondernemer, gepaard gaande met de in lid 1 sub a bedoelde vorderingen
waaronder mede worden begrepen te derven rente, gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, onder welke kosten zijn begrepen kosten voor rechtsbijstand, komen ten laste van de consument.

Artikel 20- Tegels
1. Getoonde monsters zijn doorsnee-monsters.
2. onder een vierkante meter tegels wordt verstaan het door de fabrikant aangegeven aantal tegels.
3. Nuance- en kleurafwijkingen liggen in de aard van de keramische en natuursteenproducten. Derhalve kunnen hierop geen reclames worden geaccepteerd.
4. haarscheuren in geglazuurde tegels ontstaan door spanningsverschillen. De fabrikanten geven geen enkele garantie voor het niet haarscheuren. Het optreden van haarscheuren geeft daarom geen grond voor afkeuring of schadevergoeding.
5. de leverancier staat er niet voor in dat – gezien de snelheid van verandering van het assortiment en de toepassing van natuurlijke grondstoffen- nabestelde tegels qua kleur en uitvoering gelijk zijn aan de voorafgaande levering(en).

Scroll naar boven